Så funkar Studentboet

Studentboet,är det en bostadskö? 

Nej, Studentboet är inte en bostadskö. Däremot kan Studentboets hemsida ses som en plattform, där den som har ett boende att hyra ut kan lägga upp en annons och studenter i behov av boende kan hitta anpassade boenden. För att kunna annonsera eller svara på annonser behöver du registrera dig på sidan. Registreringen utgör inte en registrering i en bostadskö, utan ger dig tillgång till den information som finns på sidan. I början av terminen erbjuder vi också hjälp med akutboenden som du kan ställa dig i kö till via ett nätbaserat formulär. Mer information finns under Hjälp vid terminsstart.

Om det inte är en bostadskö, varför ska jag ange personnummer när jag skapar ett konto på Studentboet?

Anledningen till att du ska registrera dig är att vi behöver skydda den personliga informationen som finns på vår hemsida och de som annonserar. Hade vi publicerat informationen helt öppet hade vi inte kunnat säkerställa våra användares uppgifter och skydda dem mot spam eller dylikt. Vi sparar dock inga personuppgifter på dig förutom din email-adress.

Hur lägger jag upp en annons?

När du går in på www.studentboet.se finns det en länk där det står ”Hyr ut en bostad”. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas. När du har skickat din annons kommer den att granskas och om den uppfyller alla villkor kommer den att publiceras. Skulle den inte uppfylla villkoren kommer ni få ett mail med information om vad som måste ändras för att villkoren ska anses vara uppfyllda.

Varför måste jag skriva in mitt personnummer?

Ditt personnummer kommer enbart visas för oss anställda på Studentboet. Under vår rutinkontroll kontrollerar vi vem personnumret tillhör och om den personen är skriven på adressen. Detta gör vi för att vi ska kunna säkerställa legitimiteten för annonserna som läggs upp.

Det står att min e-postadress redan är registrerad. Vad betyder det?

Om du tidigare har annonserat genom Studentboet är din e-post-adress fortfarande registrerad. När du la in din första annons fick du ett mail med ett lösenord. Läs detta mail igen.

Jag har inget lösenord till min inloggning. Vad ska jag göra?

När du för första gången registrerade en annons fick du ett mail med ett lösenord. Skulle du inte ha kvar mailet kan du skicka efter ett nytt lösenord. Klicka på ”glömt lösenord”. Då kan du återställa ditt lösenord via din mail.

Hur tar jag bort min annons?

Du kan ta bort er annons genom att logga in på Studentboet och leta rätt på din annons i flödet. Klicka på din annons. Uppe i högra hörnet kommer du nu se en symbol i form av en soptunna, tryck på den symbolen för att ta bort annonsen. Alternativt kan du maila till till kontakt@studentboet.se och ange att du vill ta bort annonsen. Glöm inte att skriva vilken adress det gäller.

Hur anmäler jag intresse för en annons? 

För att kunna svara på annonser behöver du skapa ett konto på hemsidan. Det kostar ingenting och baseras på din mailadress. När du har hittat en annons som ser intressanta ut, är det upp till dig att kontakta hyresvärden. Ring, maila eller klicka på knappen för intresseanmälan. 

 

Logga in

Registrera

Glömt?